fbpx

Regeneracja i hartowanie ciała – sprawdź, co poleca Wim Hof

Prawa natury zdają się przestawać istnieć, gdy naprzeciw nich stanie Wim Hof – znany jako człowiek lodu. Faktem jest, że to Holender, który ma na swoim koncie aż dwadzieścia rekordów Guinessa, a jego niezrównana odporność na choroby, stres i zimno inspiruje ludzi na całym świecie. Na czym dokładnie polega regeneracja Wim Hof? Spójrzmy bliżej na to zagadnienie.

​Ekspozycja na zimno – ważny element metody Wima Hofa

Ekspozycja ciałą na niskie temperatury stanowi jeden z najważniejszych elementów tak zwanej metody Wima Hofa.

​Jakie formy ekspozycji na zimno zaleca człowiek lodu?

  • lodowe kąpiele,
  • zimne prysznice,
  • spacery w niskich temperaturach.

Warto od razu dodać, że warto zarówno ze względu na hartowanie ciała, ale i umysłu. Każdy zimny prysznic Wim Hof pomaga bardzo mocno oddziaływać na ciało zarówno poprzez hartowanie układu odpornościowego, jak i strefy mentalnej człowieka – i na tym polega wyjątkowość tej metody.

​Dlaczego zimno ma taki wpływ na ludzki organizm?

Sytuacja kontrolowanego stresu – to właśnie sponsorujemy swojemu organizmowi za każdym razem, gdy decydujemy się na spacer w mroźny dzień, czy też Wim Hof ice Bath. Ma wtedy miejsce sytuacja polegająca na aktywacji układu współczulnego – to właśnie on stoi za reakcją znaną jako “walcz albo uciekaj”.

​Co zachodzi podczas reakcji ciała na zimno?

  • zmysły są wyczulone,
  • ciśnienie zwiększa się,
  • wydziela się adrenalina,
  • tętno jest podwyższone.

Jednak z racji tego, że mamy do czynienia z kontrolowaną sytuacją – możemy swoiście przejmować kontrolę nad układem przywspółczulnym. Uspokajając swój oddech, obserwując swój organizm, rozluźniając mięśnie – zaczynamy trzymać swoje ciało w ryzach. Organizm podobnie reaguje w każdej stresowej sytuacji, z jaką możemy mieć do czynienia na co dzień – ale wtedy już, dzięki ćwiczeniom Wima Hofa wiemy, co robić – by mieć nad tym kontrolę. Warto dodać, że każdy Wim Hof cold shower, czy lodowa kąpiel są też pewnego rodzaju formą medytacji. Zimna woda pozwala nam być ‘tu i teraz’ w najprostszy, najbardziej dogłębny sposób. Pozwala człowiekowi w 100% skoncentrować się na tym, co mówi ciało i jak my na to odpowiadamy. Nie da się tego opisać słowami – najlepiej poczuć to dosłownie na własnej skórze.

​Jak brać zimny prysznic według wskazówek Wima Hofa?

Oswajanie się z zimnem Wim Hofa zaleca zacząć od tego, by podczas ciepłej kąpieli przekręcić kurek pod koniec na zimną wodę. 30 sekund eksponowania ciała na zimno wystarczy na tym etapie, po to – by za każdym razem czas ten wydłużać, aż uda się wytrzymywać już nawet 3-5 minut. Trzeba jednak przyznać, że niektórzy śmiałkowie preferują od razu zimny prysznic, bez nagrzewania go ciepłym strumieniem w pierwszej kolejności. Ważne jest również samo przygotowanie do tegoż – należy się skoncentrować na tym, co za chwilę się stanie, wyciszyć się i być gotowym. Podczas samego prysznica konieczne jest postarać się, aby oddech był możliwie jak najspokojniejszy. Dobrą praktyką jest skupienie się na tym, czym jest zimno i jak na nie reaguje ciało – świadomie zaczynając kontrolować tę odpowiedź organizmu.