fbpx

Metoda oddychania Wima Hofa – sprawdź, na czym polega i zacznij stosować

wim hof oddychanie

Wim Hof — czyli człowiek znany z wędrówek po górach po śniegu niemalże bez odzienia i rekordzista świata, jeśli chodzi o długość czasu spędzonego w lodowej kąpieli — praktykował nieprzerwanie opracowane przez siebie techniki. Sam jest najlepszym przykładem tego, że mogą one wzmocnić ludzkie ciało – zarówno względem stresu fizycznego, jak i psychicznego. Mówiąc dokładnie nazywa się to metodą Wima Hofa.

​Wim Hof – metoda oddychania, którą warto znać!

Ćwiczenie oddechowe Wima Hofa to sedno i samo centrum metody, do jakiej zachęca. Znajdziesz w niej okresy hiperwentylacji i okresy zatrzymania oddechu przeplatające się w niezwykle swoisty sposób. Nie każdy oczywiście ma możliwość uczyć się od samego mistrza – ale możesz praktykować ćwiczenia oddechowe Wima Hofa w swoim własnym domu – na przykład sięgając po książki autorstwa człowieka lodu. Pamiętaj jednak, by porozmawiać o tym z lekarzem – na miejscu pierwszym stawiaj nie ciekawość, ale zdrowie osobiste. Zatem przed rozpoczęciem jakiegokolwiek ćwiczenia z zakresem wim hof method – idź do lekarza, aby upewnić się, że możesz sobie na to pozwolić.

​Metoda Wima Hofa – z jakich elementów się składa?

  • medytacja,
  • ćwiczenia oddechowa,
  • ekspozycja na zimno.

Osoby, które zdecydują się równie konsekwentnie to praktykować są najlepszym dowodem na to, że to działa. Mówią o lepszych wynikach w zakresie lepszych osiągów sportowych, ale też nie brakuje świadectw wskazujących na wyciszenie objawów choroby przewlekłej. To wszystko sprawia, że wim.hof metoda zdaje się być naprawdę tematem wartym pogłębienia.

Możesz też z powodzeniem znaleźć w sieci wiele instrukcji dotyczących ćwiczeń oddechowych Hofa – ale pełny zestaw narzędzi można znaleźć na stronie Wim Hof Method, gdzie można uzyskać dostęp do wielu istotnych informacji, jak również zapisać się na wydarzenia na żywo. Warto też wspomnieć o aplikacji Wim Hof Method, która nawet posiada coś tak interesującego i wspierającego we wdrażaniu metody w swoje życia, jaki zegar oddechu.

​Jak praktykować oddychanie metodą Wima Hofa?

Kontrolowane ćwiczenie oddechowe opracowane przez Wima Hofa i zawarte w metodzie Wima Hofa mówiąc najogólniej – to nic innego, jak krótkie okresy hiperwentylacji, po których musisz wdrożyć krótkie okresy zatrzymania oddechu. Jest to tak naprawdę kontrolowane ćwiczenie hiperwentylacji, więc możesz spodziewać się różnych doznań – zwykle związanych z hiperwentylacją. Są to doznania natury fizycznej, psychicznej, jak i emocjonalnej.

​Wim Hof Method – na jakie doznania musisz się przygotować?

  • zawroty głowy,
  • mrowienie w dłoniach,
  • mrowienie w stopach.

Omdlenia są niewykluczone – dlatego jest to niezmiernie istotne, aby realizować to ćwiczenie w bezpiecznym miejscu. Na wypadek omdlenia – będziesz przygotowany. Przygotuj się też na to, że podczas pracy z oddechem może pojawić się wiele intensywnych emocji – to zwykle kończy się albo płaczem, albo śmiechem i to jest absolutnie normalne. Tak samo jak to, że po wykonanych ćwiczeniach możesz czuć się maksymalnie pobudzony, przebudzony lub może też towarzyszyć Ci uczucie euforii.

​Jak, gdzie i kiedy najlepiej ćwiczyć metodę oddychania Wima Hofa?

Dobrym czasem na ćwiczenia oddechowe jest poranek, jeszcze przed śniadaniem – to ten kierunek. Właściwie zapoznając się z materiałami człowieka lodu przekonasz się, że Hof rekomendowanie wykonywanie tego ćwiczenia oddechowego na pusty żołądek. Zanim jednak weźmiesz się za wim hof oddychanie – upewnij się, że jesteś w bezpiecznym miejscu, a Twoja pozycja jest wygodna (najlepiej na kanapie lub na podłodze). Chodzi o miejsce, w którym będziesz odczuwał komfort, ale przede wszystkim też pewność, że nawet jeśli upadniesz – nic się złego nie stanie.

​Gdzie i kiedy nie brać się za wim hof oddychanie?

  • podczas prowadzenia samochodu,
  • w wodzie,
  • wszędzie tam, gdzie omdlenie byłoby niebezpieczne.

​Metoda oddychania Wima Hofa – krok po kroku

Krok 1: Hiperwentylacja.

Gdy już ulokujesz się w wygodnym, bezpiecznym miejscu – czas na świadome oddychanie. Rób to powoli – pogłębiając oddech, do momenty aż całkowicie wypełni Twoje płuca. Nie wydychaj powietrze na siłę– po prostu wypuść go swobodnie. Ważne jest, by wejść w stały rytm. Pomoże Ci w tym liczenie oddechów (30-40 jest w porządku).

Krok 2: Zatrzymanie oddechu.

Gdy już dojdziesz do ostatniego wydechu- zatrzymaj kolejny wdech tak długo, jak możesz. Czas, w którym wytrzymasz bez oddychania na początku zwykle oscyluje od 1 do 3 minut, ale z czasem ćwicząc, możesz spodziewać się coraz to lepszych wyników. Kiedy chęć oddychania staje się nieprzyjemna – spokojnie. Należy jeszcze raz wziąć głęboki oddech i przez kolejne dziesięć do piętnastu sekund starać się go wstrzymywać.

Krok 3: Powtórzenie.

Wyżej opisany cykl hiperwentylacji i zatrzymania oddechu powinien być powtarzany od 3-4 razy.

​Oddychanie wg Wima Hoffa – o czym należy pamiętać?

Chodzi nie tylko o oddychanie, ale również o narażenie na zimno. Nie musisz jednak od razu decydować się na kąpiel lodową – na to przyjdzie czas, wpierw musisz się odpowiednio przygotować – ale nie zapominaj, że nawet po odpowiednim szkoleniu zawsze istnieje znaczne ryzyko związane z tego rodzaju narażeniem na ekstremalnie niskie temperatury (!). Nie rób nic na siłę, zawsze możesz przerwać ćwiczenia i zacząć na nowo. Z czasem zobaczysz, że jest coraz łatwiej i będzie to wielce satysfakcjonujące.

Jeśli chodzi o narażanie na zimno – możesz zacząć od zaprzyjaźnienia się z… zimnym prysznicem! Na przykład możesz zacząć od piętnastu sekund zimnej wody na koniec zwykłej kąpieli. Zauważysz, że z czasem ta ilość czasu będzie mogła być dla Ciebie coraz większa. Przydatna może tutaj okazać się już wspomniana aplikacja Wim Hof Method- gdzie możesz śledzić swoje postępy z tym związane. Jeśli mimo wszystko ta praktyka wydaje się onieśmielająca z racji zimnej pogody za oknem – rozważ rozpoczęcie wtedy, gdy jest upalne lato. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci zacząć, a gdy przyjdą niższe temperatury – będziesz już na nie przygotowany i zahartowany. Zachęcamy też do pogłębiania wiedzy na ten temat, naprawdę warto!