fbpx

Metoda oddychania Wima Hofa – jak ją stosować?

Wdychanie tlenu jest procesem nieświadomym – całe szczęście! Jest w całości regulowane przez autonomiczny układ nerwowy. Warto też zauważyć, że ilość tlenu, którą wdychamy podczas oddychania, wpływa na ilość energii, która jest uwalniana do komórek naszego ciała. Dzieje się to poprzez różne procesy chemiczne i fizjologiczne na poziomie molekularnym.

​Metoda oddychania Wima Hofa – na czym to polega?

Oddychanie jest najłatwiejszą i najbardziej instrumentalną częścią autonomicznego układu nerwowego do kontrolowania i nawigacji. W istocie – sposób, w jaki oddychasz wpływa na aktywność organizmu – zarówno chemiczną, jak i fizjologiczną. Na tej podstawie powstała opracowywana przez lata metoda oddychania Wima Hofa. To dzięki niej można uzyskać pełną kontrolę nad organizmem – i to nawet, gdy bieżące warunki są naprawdę ekstremalne.

Sednem tej metody jest to, by wdychać i wydychać powietrze nie używając do tego siły.

​Oddychanie wedle techniki Wima Hofa – jak zacząć?

Każdy, kto choć raz miał do czynienia Wim Hof breathing technique jest zdania, że nie ma w tym nic skomplikowanego. Jest kilka wskazówek, które warto zapamiętać zanim jeszcze zabierzesz się za praktyczne ćwiczenia.

​O czym warto pamiętać zanim zaczniesz trenować Wim Hof breathing technique?

  • najlepiej ćwiczenia wykonywać z pustym żołądkiem (przed posiłkiem, po przebudzeniu),
  • przed ćwiczeniem technik należy się położyć bądź usiąść,
  • nie można ćwiczyć podczas pływania/prowadzenia pojazdu – Wim Hof oddechy mogą wpływać na kontrolę motoryczną.

Warto też słowem ostrzeżenia wskazać na to, iż bywają przypadku utraty przytomności w trakcie ćwiczeń – należą do rzadkości, ale warto wspomnieć.

​Wim Hof oddychanie krok po kroku

KompleksoweWim Hof szkolenie zawiera wyjaśnienie krok po kroku, co należy uczynić, aby zyskać kontrolę nad oddychaniem. Punktem numer jeden jest to, by przybrać wygodną postawę leżącą, bądź siedzącą. Sęk w tym, aby była to postawa możliwie jak najbardziej komfortowa dla Ciebie i do tego, byś dzięki niej mógł swobodnie rozszerzać płuca.Następnie ważne jest, by oczyścić umysł i najlepiej – zamknąć oczu, równocześnie cały czas w pełni świadomie oddychać. Wdech może być przez usta, bądź nos – ale najważniejsze, aby był głęboki, a następnie wydychany bez użycia siły przez usta. Takie ćwiczenie należy powtórzyć 30-40 razy. Możliwe, że pojawi się mrowienie, bądź lekkie zawroty głowy – to normalne.

Następnie należy zamknąć serię wykonując możliwie jak najgłębszy wydech. Po uczynieniu tego, należy przestać oddychać – aż do momentu, gdy poczujesz, że musisz ponownie zaczerpnąć powietrza. To jest tak zwany oddech regeneracyjny – ma on całkowicie wypełnić Twoje płuca. Musisz świadomie poczuć, jak klatka piersiowa i brzuch się rozszerzają. Gdy poczujesz, że możesz sobie na to pozwolić – wstrzymaj oddech na kilkanaście sekund i puść go. To pierwsza runda cyklu, który najlepiej powtórzyć jakieś 3 do 4 razy. Gdy już zakończysz opisane ćwiczenia oddechowe Wima Hofa – daj sobie czas na chwilę odpoczynku i relaksu.