Jadłospis dla cukrzyka – czym charakteryzuje się taka dieta?

Zdrowe odżywianie może pomóc w zapobieganiu, kontrolowaniu, a nawet odwracaniu cukrzycy. Dzięki wskazówkom, które znajdziesz w naszym przewodniku dieta cukrzycowa nie będzie straszna, a wręcz w dalszym ciągu będziesz mógł cieszyć się jedzeniem bez uczucia głodu lub stanów depresyjnych.

Jadłospis dla cukrzyka – czym charakteryzuje się taka dieta?

Niezależnie od tego, czy próbujesz zapobiegać cukrzycy, czy interesuje Cię tabela z indeksem glikemicznym dla cukrzyków, bo chcesz wiedzieć jak kontrolować tę chorobę – Twoje potrzeby żywieniowe są praktycznie takie same jak u wszystkich innych, więc nie są tutaj potrzebne żadne specjalne produkty.

Jednak musisz zwracać uwagę na niektóre wybory żywieniowe – przede wszystkim na węglowodany, które spożywasz. Chociaż dieta śródziemnomorska lub inna zdrowa dla serca może w tym pomóc, najważniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić, to trochę schudnąć i dlatego jadłospis diety cukrzycowej zawsze musi ten aspekt uwzględnić.

Slim Dream Shake

Utrata nawet 5% do 10% całkowitej wagi może pomóc obniżyć:

  • poziom cukru we krwi,
  • ciśnienie krwi,
  • poziom cholesterolu.

Utrata wagi i zdrowsze odżywianie mogą również mieć głęboki wpływ na nastrój, energię i dobre samopoczucie, dlatego jadłospis diety o niskim indeksie glikemicznym niesie liczne korzyści. To ważne z tego powodu, że osoby z cukrzycą mają prawie dwukrotnie większe ryzyko chorób serca i są bardziej narażone na rozwój zaburzeń psychicznych, takich jak depresja.

Jednak, jeśli opanujesz tajniki takiej diety, zobaczysz, że obiad mięsny dla cukrzyka może być naprawdę smaczny, a co więcej w większości przypadków cukrzycy typu 2 można zapobiec, a nawet odwrócić, jeśli przepisy z niskim indeksem glikemicznym są wprowadzane rozsądnie i stają się codziennym menu. Nawet, jeśli masz już cukrzycę, nie jest za późno, aby dokonać pozytywnej zmiany – możesz zacząć małymi krokami, na początku znajdź przepisy na śniadanie o niskim indeksie glikemicznym i już po krótkim czasie poczujesz różnicę.

Można wnieść wiele dobrego po prostu:

  • odżywiając się zdrowiej,
  • będąc bardziej aktywnym fizycznie,
  • tracąc na wadze.

Wprowadzanie takich zmian do swojego życia sprawia, że tak samo śniadanie, jak kolacja dla cukrzyka mogą znacząco zmniejszyć objawy. Podejmowanie kroków w celu zapobiegania lub kontrolowania cukrzycy nie oznacza życia w deprywacji (!). Po prostu oznacza to spożywanie smacznej, zbilansowanej diety, która również doda energii i poprawi nastrój. Przepisy diety o niskim indeksie glikemicznym nie oznaczają, że musisz całkowicie rezygnować ze słodyczy czy raczyć się nudnym jedzeniem przez całe życie. Sprawdź, jak wygląda przykładowa dieta dla cukrzyka i sam możesz się przekonać, iż możliwie nawet wygląda bardziej apetycznie w porównaniu do tego, co jadłeś do tej pory.

Slim Dream Shake

Dieta o niskim indeksie glikemicznym – efekty, które pomogą uniknąć tkanki tłuszczowej na brzuchu!

Nadwaga lub otyłość to największy czynnik ryzyka cukrzycy typu 2. Jednak ryzyko jest większe, jeśli masz tendencję do zbierania się tkanki tłuszczowej wokół brzucha, a nie bioder i ud. Dużo tłuszczu z brzucha otacza narządy jamy brzusznej i wątrobę i jest to ściśle powiązane z insulinoopornością, dlatego przepisy o niskim indeksie glikemicznym mają w takich przypadkach jeszcze większe znaczenie.

Trzeba pamiętać, że kalorie otrzymane z fruktozy z większym prawdopodobieństwem zwiększą wagę brzucha.

Zawierają je następujące produkty:

1. Słodkie napoje, takie jak:

  • napoje gazowane,
  • napoje energetyczne i sportowe,
  • napoje kawowe.

2. Przetworzona żywność, na przykład:

  • pączki,
  • babeczki,
  • płatki zbożowe,
  • cukierki,
  • batoniki musli.

Ograniczenie ilości słodkich pokarmów może oznaczać szczuplejszą talię, a także mniejsze ryzyko cukrzycy. Zamiast wyżej wymienionych lepiej pić mleko bez laktozy mające niski indeks glikemiczny, a jako przekąskę sięgać na przykład po chrupki kukurydziane ig.

Tabela produktów dla cukrzyka, czyli planowanie diety

Dieta cukrzyków nie musi być skomplikowana i nie musisz rezygnować ze wszystkich ulubionych potraw, takich jak ser żółty ig i inne smakołyki. Pierwszym krokiem do podejmowania mądrzejszych wyborów jest oddzielenie mitów od faktów na temat jedzenia, aby zapobiegać cukrzycy lub mądrze ją kontrolować.

To nieprawda, że jadłospis diety w cukrzycy opiera się na tym, że za wszelką cenę należy unikać cukru. Natomiast faktem jest, że możesz cieszyć się ulubionymi przysmakami, o ile odpowiednio zaplanujesz i ograniczysz ukryte cukry. Deser nie musi być zabroniony, o ile jest częścią zdrowego planu posiłków, poczytaj o zależności mango a cukrzyca – a już będziesz mieć gotowy pomysł na pyszną przekąskę.

Jadłospis dla cukrzyka – czy jest w nim miejsce na węglowodany?

Innym, często powtarzanym mitem jest to, iż jadłospis o niskim indeksie glikemicznym nakazuje, że musisz znacznie ograniczyć węglowodany. To błędne myślenie, ponieważ, jeśli chodzi o posiłki o niskim indeksie glikemicznym kluczowe znaczenie mają:

  • rodzaj spożywanych węglowodanów,
  • wielkość porcji.

Dlatego, gdy starasz się zaplanować jadłospis dla cukrzyka – skoncentruj się przede wszystkim na węglowodanach pełnoziarnistych zamiast węglowodanów skrobiowych, ponieważ są one bogate w błonnik i są wolno trawione, dzięki czemu poziom cukru we krwi jest bardziej równomierny.

Dieta dla cukrzyków – przepisy czy specjalne produkty?

Kolejnym twierdzeniem niezgodnym z prawdą, jeśli chodzi o jadłospis diety przed cukrzycowej jest to, że wcale nie będziesz potrzebować specjalnych posiłków dla diabetyków. Faktem jest natomiast, że zasady zdrowego odżywiania są takie same – niezależnie od tego, czy masz cukrzycę, czy nie. Drogie pokarmy dla diabetyków na ogół nie oferują żadnych specjalnych korzyści, ważniejsze jest to, by zapamiętać co znajduje się w informacjach tabeli co może jeść cukrzyk.

Niski indeks glikemiczny obiad dla cukrzyka – głównie białka?

Kolejnym mitem jest to, że najlepszy jadłospis diety cukrzyka to ten, który jest wysokobiałkowy. Nawet różne badania wykazały, że spożywanie zbyt dużej ilości białka, zwłaszcza białka zwierzęcego, może w rzeczywistości powodować insulinooporność, kluczowy czynnik w cukrzycy.

Zdrowa dieta, a więc również to co powinien zawierać przykładowy jadłospis dla cukrzyka obejmuje:

  • białko,
  • węglowodany,
  • tłuszcze.

Nasze ciała potrzebują wszystkich tych trzech składników do prawidłowego funkcjonowania, dlatego przede wszystkim kluczem jest zbilansowana dieta.

Przepisy z niskim indeksem glikemicznym – co jeść, czego unikać?

Przepisy w dietach z niskim indeksem glikemicznym powinny obejmować zdrowe tłuszcze z orzechów, oliwę z oliwek. Owoce i warzywa najlepiej spożywać świeże, im bardziej kolorowe, tym lepsze. Dobre są też płatki zbożowe o wysokiej zawartości błonnika i pieczywo z pełnego ziarna. Kefir z niskim indeksem glikemicznym i inne wysokiej jakości białko też jest mile widziane. Natomiast, jeśli chcesz mieć śniadanie, czy obiad o niskim ig unikaj fast foodów i wysoce przetworzonej żywności. Mięso czerwone także raczej nie jest zalecane dla cukrzyka.